Kansainvälistyminen
Kansainvälistyminen
Muille maille vierahille
Olipa kerran yritys, joka oli kasvanut ja laajentunut kotimaassa vuosien ajan. Oli saavuttanut jopa markkinajohtajuuden. Yrityksen Perustaja, seitsenkymppinen teräsvaari, oli jo hetken valmentanut pojantytärtä jatkamaan ruorissa – joskushan sitä nuoremmillekin pitää antaa tilaa.
Yllätys oli kuitenkin suuri, kun Jatkaja eräänä päivänä totesi, että olisipa kiva lähteä valloittamaan kaukaista maata. Perustaja katsoi jälkeläistään hieman epäillen ja kysyi, että eikö tuttu ja turvallinen kotimaa enää riitä? ”Ei riitä”, oli vastaus. ”Olet varmaan huomannut, että yritysperheemme on kasvanut niin suureksi, ettei tämä rajallinen alue tuo enää leipää kaikkien pöytään”.
Perustaja jäi näitä sanoja miettimään ja eräänä päivänä antoi Jatkajalle luvan lähteä kohti kaukaista maata. Toiveen yhtäkkiä muututtua haaveesta toteutettavaksi, iski myös perinteinen suomalainen epävarmuus. Se, joka kuiskutteli yön hiljaisina tunteina: ”Ei tässä muutkaan onnistuneet. Muistatko kun naapurikylän Villeltä huijattiin koko liiketoiminta, kun hän rehvakkaasti lähti laajentamaan. Entäpä se kerta, kun elintarvikeyrittäjä keskitti kaiken voimansa aivan väärään kohteeseen ja joutunut palaamaan kotiin nöyryytettynä. Tai se tapaus, kun kotimaassa hyvin menestynyt konepajayrittäjä lähti suurin elkein liikkeelle, mutta huomasi etteivät paikalliset ymmärrä savoa, vaikka hän koittikin korottaa ääntään ja hidastaa puhetahtia.”
Tätä tuskaa Jatkaja avasi Kahdelle Lihavalle Miehelle. Tovin vuodatusta kuunneltuaan he katsahtivat toisiaan ja kysyivät: ”Yksinkö ajattelit lähteä vai ottaisitko oppaan mukaan?” Illan turinoituaan ja saatuaan todelliset tavoitteet paperille asti, Kaksi Lihavaa Miestä katsastivat työvaatekaappinsa. Pienen karttaharjoituksen jälkeen valinta puukenkien ja nahkahousujen välillä oli selvä: nahkahousut henkseleineen olisi oikea asuste ajatellulle kohdealueelle – maassa maan tavalla, nääs. Niinpä varmistuttuaan omaavansa oikeanlaiset välineet, he lupautuivat lähtemään opastamaan ja ohjaamaan valloitusretkeä.
Ensi töinä Kaksi Lihavaa Miestä ottivat yhteyttä kohdemaan paikalliseen kumppaniinsa ja päivittivät alueen kilpakenttien todellisen tilanteen. He myös vinkkasivat kotimaan rahoittajille suunnitelmista ja matkalle luvattiinkin valtion vienninedistämistukea. Selkeästi oli havaittavissa toiveikkuus verotulojen kasvusta.
Pikainen tilannekatsaus ja lupaus tuesta repussaan Kaksi Lihavaa Miestä tekivät ehdotuksen tutustumismatkasta kohdealueelle. Vaihtoehtoina pohdittiin joko kierrosta ympäri maan tai muutaman päivän ponnistusta alan ammattilaisten kokoontumisessa. Yhteisen ymmärryksen löydyttyä Jatkaja ja hänen uudet oppaansa lähtivät ensimmäiselle kartoitusmatkalle. Mukaan otettiin näytteitä, joilla saataisiin kiinnostus herätettyä, laatu todennettua ja keskustelut avattua. Kaksi Lihavaa Miestä olivat järjestäneet paikalle myös tulkin, jotta asia ei jäisi kiinni murre-eroista.
Muutaman menestyksekkään päivän jälkeen kolmikko palasi tiedusteluretkeltään mukanaan kaksi potentiaalista reittiä kaukaisen maan valloitukseen. Niitä käytiin yhdessä läpi, valittiin lupaavampi ja rakennettiin sen pohjalta uusi projekti. Kaksi Lihavaa Miestä seurasivat vielä hetken Jatkajan varustautumista varsinaiseen valloitusretkeen, antoivat pari vinkkiä ja järjestivät vielä luotettavan paikallisoppaan matkan varrelle.
Valloitusprojektin pyörähtäessä käyntiin, Lihavat Miehet katsahtivat toisiaan ja isän kaltainen ylpeys äänessään totesivat: ”Tää on valmis, etsitään seuraava”.
Tukea kansainvälistymiseen - voit välttää karikot
Tukea kansainvälistymiseen - opas auttaa välttämään karikot
Jokaiselle menestyvälle yritykselle tulee jossain vaiheessa eteen kysymys: pitäisikö laajentaa ulkomaille? Vastaus tähän on helppo: Kyllä, jos tavoittelet oikeasti kasvua. Suomi on liian pieni maa suurempaan menestykseen. Ja harvassa ovat ne tuotteet, joille ei olisi ostajia ympäri maailmaa (mämmi ehkä kuuluu niihin harvoihin). Potentiaalisille asiakkaille vain pitää saada tieto tuotteen olemassaolosta.
On kuitenkin syytä muistaa, että tie maailmalle on pitkä ja mutkikas. Parhaallakin valmistautumisella saattaa kotimatka olla edessä paljon nopeammin kuin oli ajateltu. Kuitenkin oikeilla toimenpiteillä onnistumisen mahdollisuutta pystyy parantamaan merkittävästi. Käyttäisimme jopa termiä “annetaan onnelle työkalut onnistua”.
Kokemuksen turvin
Meillä on pitkä historia kv-liiketoiminnasta, useilta toimialoilta ja useilta mantereilta. Olemme käyneet omakohtaisesti testaamassa kulttuurillisia eroja niin liiketoiminnassa kuin päivittäisessä elämässäkin, etsineet parhaita verkostoitumiskanavia, kokeilemassa isojen markkina-alueiden kilpailun raadollisuutta ja kokemassa omakohtaisesti jopa sen, miten välttämättä mikään allekirjoitettu sopimus ei takaa turvallista etenemisväylää, jos vastapuolella ei ole hyvät aikeet taustalla.
Käytännön tasolla asioita oppineena olemme nähneet lukuisia onnistumisia, mutta olemme myös pystyneet pelastamaan useita aloittelijoita ”liian hyvää ollakseen totta” -mallisilta tarjouksilta.
Mitä tämä on käytännössä
- Teemme taustatyön ja etsimme tuotteelle potentiaalisimmat kohdemarkkinat
- Selvitämme, onko projekti tukikelpoinen
- Haemme tarvittaessa myös rahoituksen
- Selvitämme tuotteen teollis- ja tekijänoikeudet (IPR) ja autamme verkostomme avulla tarvittavissa suojaustoimissa jo ennen ensikontaktia vieraaseen markkinaan
- Mahdollisissa tavaramerkki- ja markkinaoikeusongelmissa auttaminen
- Autamme rakentamaan markkinatutkimuskanavan
- Yhteistyökumppaniverkostostamme löytyy tekijä tilanteeseen kuin tilanteeseen
- Tiedon perusteella autamme valitsemaan sopivat tutustumiskohteet
- ammattimessut
- jälleenmyyjät
- loppukäyttäjät
- Olemme mukana koko tutustumismatkan ajan – verkostomme kohdemaassa on käytettävissä
- Soveltuvien kontaktien löytyessä opastamme lakiteknisten kysymysten, sopimusneuvottelujen ja pykäläviidakoiden läpi kohti ensimmäisiä askeleita kohdemarkkinassa
- Opastamme sopivien ennakkomarkkinointikanavien valinnassa
- Autamme ennakkomarkkinoinnin aloittamisessa
- Etsimme sopivat paikalliset yhteistyötahot
- jatkokehitykseen
- jatkomarkkinointiin
- Aloitusvaiheen yli saattaminen
- Toiminnan stabilointiin tähtäävät toimet
- Markkinaosuuksien kasvatukseen tähtäävät toimet
- Joskus myös hallitun markkinasta poistumisen ja toiminnan alasajon toimet
Ota yhteyttä ja sovi tapaaminen
Henrik Kalliola
Kokemusasiantuntija. Kansainväliset verkostot, työskentely- ja yritystoimintahistoriaa 4 maanosassa ja yli 20 maassa.
- henrik (at) 2lm.fi
- 0413 666 052
Marko Toivakka
Liiketoimintamallien ja ideoiden sparraus sekä yrityksen kv-toiminnan valmiuksien selvittäminen. Messuosallistumisten konsultointi.
- marko (at) 2lm.fi
- 0400 735 259